Jury

400 Tineke de Wolff_FML2019.jpg
Tineke de Wolff
Projectmanager Compensation & Benefits
Eneco

Tineke de Wolff  is vanuit HR verantwoordelijk voor het mobiliteitsbeleid bij Eneco. Leasebeleid en arbeidsvoorwaarden op het gebied van mobiliteit zijn jarenlang geen spannende onderwerpen geweest binnen HR. Er zat weinig beweging en vernieuwing in, de urgentie om te veranderen was laag. Met de huidige focus op duurzaamheid heeft dit vakgebied een enorme vlucht genomen. Bij Eneco krijgt dit concreet vorm op alle deelgebieden van mobiliteit, van parkeren tot lease en van woon-werverkeer tot beperking van vliegreizen. De stip op de horizon is ‘Duurzaam delen, via openbaar vervoer, elektrisch (deel) vervoer … en de fiets! Tot 2030 ligt het actieplan klaar, elk jaar pakken we nieuwe kansen en mogelijkheden om verder te verduurzamen.

Daan Bieleveld.jpg
Daan Bieleveld
Mobiliteitsmanager van het jaar 2015
global mobility manager bij DSM

Daan Bieleveld is global mobility manager bij DSM. Hij is verantwoordelijk voor een wereldwijd wagenpark met ca. 1500 company cars. DSM zette de afgelopen jaren met het mobiliteitsbeleid vol in op het optimaliseren van de balans tussen people, planet & profit.

 In 2015 won hij de award voor Mobiliteitsmanager van het jaar.

Arjen Juurlink 400x400.jpg
Arjen Juurlink
Mobiliteitsmanager van het jaar 2017
Compensation & Benefits specialist bij FrieslandCampina

Groen en veilig stimuleren
“Sinds 1 januari hebben wij een nieuw mobiliteitsbeleid waarin we groener en veiliger rijden en reizen stimuleren. We realiseren hiermee bedrijfsbrede en – diepe gedragsverandering zodat onze medewerkers vanzelf slimme, bewuste keuzes maken. Werknemers nemen meer eigen verantwoordelijkheid en we faciliteren dat met allerlei keuzepakketten en bijbehorende trainingen. Maar de mooiste mobiliteit is nog altijd geen mobiliteit. De eerste vraag is dus: wanneer en waar werk ik vandaag? Kan ik vandaag contact hebben via de mail of op Skype? En als ik dan wel moet reizen, kan ik met de trein, of pak ik de auto? We hebben ons technische beheer om thuiswerken mogelijk te maken dan ook goed op orde.

Kleinere auto
Door slimmer en bewuster in te kopen kunnen we een besparing realiseren van 15 procent op onze mobiliteitskosten. Van de medewerkers die nu instromen, kiest de helft bewust voor een kleinere auto, omdat ze dan minder bijtelling betalen en zuiniger rijden. Bij ons mag je met de leasewagen 12 duizend privé-kilometers per jaar maken. Rijd je 
minder, dan houd je geld over van je budget. Sinds oktober geven we ook onze non-lease werknemers een mobiliteitsbudget voor woon-werk verkeer. Moeten zij zakelijk rijden, dan bieden we bijvoorbeeld openbaar 
vervoer of Greenwheels-achtige oplossingen.

Mobiliteit is vrijheid
We denken erover om onze huidige leasewagens, op basis van vrijwilligheid, uit te rusten met Greenwheels techniek. Zodat die – in plaats van stil te staan op ons parkeerterrein – gebruikt kunnen worden door andere werknemers. Daarmee stimuleer je ook dat mensen hun eigen, oudere en vervuilendere auto laten staan. Mobiliteit is vrijheid.”

Ronald Postma
Ronald Postma
Partner
Syndesmo

De kennis en ervaring van Ronald ligt op het gebied van zakelijke mobiliteit. Zo heeft hij een bijdrage mogen leveren aan de ontwikkeling van Mobility Mixx, is hij mobiliteitsmakelaar in Haaglanden geweest en heeft hij vooral veel bedrijven begeleid bij het moderniseren van hun mobiliteitsbeleid. Hij is er van overtuigd dat het altijd duurzamer, goedkoper, flexibeler of gewoon slimmer kan.  Hij helpt graag organisaties. Zowel op praktische zaken zoals het invoeren van een mobiliteitsbudget als de meer strategische vraagstukken. Zijn vaardigheden op het gebied van project- en procesmanagement, inhoudelijke expertise en het vermogen draagvlak te creëren komen hierbij goed van pas.  Het is Ronald zijn ambitie om een substantiële bijdrage leveren aan een meer duurzame BV Nederland.

Gertjan Sybrandi.jpg
Gertjan Sybrandi
Mobiliteitsmanager van het jaar 2018
Hoofd Facilitaire Services & Mobiliteit bij Stedin

Finalist Sybrandi (Stedin) zet stop op brandstofauto’s

“Voor het wagenpark op geel kenteken hebben we op 1 januari een stop gezet op de brandstofauto’s. Wie vervoer nodig heeft, kan gebruik maken van een deelauto. Als iemand veel vervoer nodig heeft, kan een persoonlijke auto volgen. Alle nieuwe personenauto’s die we aanschaffen zijn elektrisch. Als dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld vanwege laadruimte of actieradius, dan ruilen we binnen het bestaande park.” Lees hier het Fleet&Mobility-interview met Stedin dat vorige maand verscheen.

Het kan
“We hebben sinds begin dit jaar vijftien Renaults Zoe ingezet als deelauto. Als netbeheerder hebben wij een voorbeeldfunctie. Het is onze overtuiging dat elektrisch rijden mogelijk is, dus dat gaan we laten zien. Eind 2020 moet het volledige personenautopark elektrisch zijn. Ook het grijze park willen we gaan verduurzamen, maar daar zijn op dit moment nog te weinig alternatieven voor. Wel lopen er pilots, zoals met de e-Crafter. We zijn ook bezig met een waterstofbus. Als op dat vlak mogelijkheden ontstaan, willen we zo snel mogelijk doorschakelen. Ons motto is: begin met de dingen die kunnen.”

Meer sprekers worden geladen